En kveld i januar 2011 fikk jeg en idé om å starte en bedrift som skulle skulle ansette rusavhengige for å hente glass- og metallemballasje hjemme hos folk.
Jeg lagde budsjett og forretningsplan, nettside, logo, visjon, verdier og handlingsplan. Tre måneder etter hadde jeg vært i veldig mange møter med viktige folk, blant annet ordføreren, kunnskapsministeren, en fyr i rådmannens fagstab og de som jobber på Batteriet. Jeg hadde også gjort en markedsundersøkelse hvor jeg stilte folk hypotetiske spørsmål.
Dessverre var ikke dette nyttig for å finne ut om idéen min var god.
Først i mars, tre måneder etter at jeg fikk idéen reiste jeg fra Trondheim til Oslo for å snakke med en venn, professor Dagestad og få tilbakemeldinger på idéen min. Når jeg hadde fortalt om idéen min stilte han meg et enkelt spørsmål:
– Har du snakka med kundene eller noen av de med rusbakgrunn?
Jeg gjorde som professoren sa og reiste tilbake til Trondheim, gikk ut på torget og fant ei jente som stod og solgte Sorgenfri. «Hun er sikkert rusavhengig», tenkte jeg.
– Kan jeg få snakke med deg om en idé jeg har?
– Ok, spanderer du en kopp kaffe?
Før jeg hadde fortalt idéen min hadde Silje som var heroinavhengig rukket å fortelle meg hele livshistorien sin. Jeg skjønte raskt at jeg hadde mange fordommer og mye å lære. Det ble en lang reise med mye læring.
Noen dager etterpå var jeg og Silje ute og banka på dører for å spørre i private husstander om folk ville bli kvitt glass- og metallemballasjen sin.
Vi ringte på 100 dører denn kvelden. 38 av de 44 vi snakka med den kvelden tegna abonnement på fast henting av glass- og metallemballasje. Først da visste vi at både målgruppa og kundene syntes ideen var god. Vi var igang!
I dag er Medarbeiderne AS en bærekraftig virksomhet med over 40 ansatte med rusbakgrunn som omsetter for over en million kroner i måneden.
I denne håndboka har jeg sammen med medforfatter Lise, designer Kathinka og de ansatte på Batteriet samla råd basert på erfaringene vi har med våre egne virksomheter. Mange sosialentreprenører vi kjenner som har bidratt med å svare på hva som skal til for å lykkes som sosialentreprenør.
Det første rådet er viktigst.
Ikke bare snakk om det.
Ikke bare skriv om det.
Gjør det!
Chris Klemmetvold Sandvik
Gründer av Medarbeiderne AS